Drogi Rodzicu,
Jeśli Twoje dziecko mierzy się często z następującymi problemami:
- brakiem cierpliwości,
- trudnościami z podzielnością uwagi,
- łatwym rozpraszaniem się,
- częstym popełnianiem różnych pomyłek,
- częstym zamyślaniem się,
- odkładaniem różnych spraw „na później”,
- trudnością ze zrozumieniem poleceń,
- myleniem cyferek i literek,
- nie kończeniem rozpoczętych zadań,
- planowaniem działań,
- niemożnością nadążenia z wykonywaniem poleceń na sprawdzianach, to może mieć problem z koncentracją uwagi.
Uwaga ma znaczący wpływ na proces uczenia się. Jej zaburzenia powodują wiele trudności w różnych obszarach, takich jak:
- przetwarzanie i wykorzystywanie informacji,
- skupienie się na danej czynności,
- nieumiejętność zwrócenia uwagi na różne szczegóły,
- składanie informacji w zrozumiałą całość.
Poniżej proponuję kilka ćwiczeń, które powinny pomóc poprawić koncentrację uwagi. Wskazane byłoby wykonywać te ćwiczenia konsekwentnie 3 razy w tygodniu po 20 minut. Jeśli dziecko nie da jednak rady spędzić nad nimi tyle czasu, wtedy należy zacząć od jednego ćwiczenia i stopniowo wydłużać czas pracy z dzieckiem. Nie należy jednak przesadzać w drugą stronę i po upływie 20 minut należy zakończyć ćwiczenia.
- Ćwiczenie „Mama kupiła sok……”. Ćwiczenie to polega na tym, że dziecko na zmianę z rodzicem (może być też więcej osób) wymyśla co kupiła mama. Sekwencję trzeba powtarzać za każdym razem od początku i na końcu dodawać nową rzecz np.
- Mama kupiła sok…
- Mama kupiła sok i mleko…
- Mama kupiła sok, mleko i pomidory…
- Mama kupiła sok, mleko, pomidory i jogurt…
- Warto co jakiś czas, uczyć się na pamięć krótkich zabawnych rymowanek np.
Dwa aniołki w niebie piszą list do siebie. Piszą, piszą i rachują, ile kredek po-trze-bu-ją. |
Szedł ścieżyną pstry robaczek „Bardzo chciałbym ci ustąpić |
- Wystukiwanie rytmów. W tym ćwiczeniu należy wystukać rytm, który dziecko będzie musiało powtórzyć.
- Zabawa w oszustów. Bawimy się w nią w parach. Jedna osoba pokazuje jakąś czynność np. czesanie włosów i jednocześnie nieprawdziwie nazywa tę czynność , mówiąc np. zamiatam podłogę. Druga osoba musi rozpoznać jaką czynność wykonała pierwsza osoba, nazwać ją oraz oszukać przeciwnika pokazując inny gest np. skakanie na skakance. Zabawa trwa do pomyłki jednego z graczy.
- Liczenie w myślach od 100 do 1. Wykonywanie prostych działań matematycznych w pamięci.
- Szukanie różnić na dwóch podobnych do siebie obrazkach.
- Labirynty- warto nie tylko je rozwiązywać, ale też samemu tworzyć i dawać do rozwiązania członkom rodziny.
- Tworzenie obrazków poprzez łączenie punktów.
- Układanie puzzli, szachy, warcaby, różne gry planszowe wymagające skupienia, również świetnie ćwiczą koncentrację uwagi.
- Gry typu „papier- ołówek”- statki, kółko i krzyżyk itp.
- Reagowanie na wybrane słowa podczas czytania. Rodzic czyta bajkę, opowiadanie, a zadaniem dziecka jest klasnąć gdy usłyszy wybrane słowo.
- Wykreślanki. Do tego ćwiczenia potrzebny jest wydrukowany tekst, odpowiedni do możliwości dziecka. Zadaniem dla dzieci młodszych będzie skreślanie wybranych liter w tym tekście, a dzieci starsze mogą wykreślać całe wyrazy będące ustalonymi częściami mowy np. czasowniki, rzeczowniki itp.
- Rozmowa na temat wybranej godziny z życia dziecka. Pamiętajmy, że rozmawiając z dzieckiem należy mu patrzeć w oczy, skupiać na nim swoją uwagę, okazywać zainteresowanie. Wybieramy dowolną godzinę z danego dnia np. 17:00-18:00 i prosimy aby dziecko przypomniało sobie i opowiedziało nam dokładanie co robiło w ciągu tej godziny. Dopytujemy o szczegóły np. jak byli ubrani koledzy, jakie kwiaty widziało po drodze, co dokładnie jadło itp. Chodzi o to, aby dziecko skupiło na tym zadaniu całą swoją uwagę.
Kilka dodatkowych rad:
- Mózg potrzebuje odpoczynku. Musi się zregenerować. Młody człowiek potrzebuje przynajmniej 8 godzin snu. Po przespanej nocy, łatwiej będzie przyswoić nową wiedzę.
- Podczas nauki należy robić przerwy.
- Ważne jest również pozytywne nastawienie. Nie warto z góry zakładać, że coś może się nie udać.
- Warto znaleźć motywację do nauki. Niestety ocena nie jest najlepszą motywacją. Uczeń powinien uczyć się dla siebie, dla zdobycia nowej wiedzy. Wtedy na pewno będzie mu łatwiej opanować dany materiał.
- Materiał trzeba utrwalać. Jednorazowa nauka, niestety nie przyniesie oczekiwanych efektów, gdyż zdobyte informacje nie zdążą zakodować się w pamięci trwałej.
- Równie ważne jest odżywianie. Istnieją dowody naukowe na to, że jedzenie owoców i warzyw wpływa na wzrost aktywności mózgu. W jadłospisie powinny również znaleźć się ryby, produkty zbożowe, produkty białkowe, orzechy. Z kolei jedzenie produktów nafaszerowanych konserwantami i sztucznymi barwnikami może powodować problemy z koncentracją
- W pokoju dziecka oraz w miejscu, w którym odrabia lekcje, uczy się powinien panować porządek, a podczas pracy powinna panować cisza (wyłączony telewizor, komputer itp.)
UWAGA!!!
Jeśli jednak problemy z koncentracją uwagi u dziecka są wyjątkowo nasilone, warto zrobić test uwagi słuchowej.
Opracowała: Karolina Majewska