Obecna sytuacja epidemiczna oraz związane z tym zmiany w funkcjonowaniu społecznym mogą znacząco wpływać na nasze samopoczucie, wywołując niepokój oraz lęk. W tym okresie powinniśmy zadbać zarówno o swoje zdrowie fizyczne, jak i psychiczne. Kondycja psychiczna uczniów i trudna sytuacja, w jakiej się znaleźli, skłania do postawienia na pierwszym planie w pracy nauczycieli i wychowawców spraw dotyczących bezpieczeństwa, wsparcia dobrostanu uczniów i podtrzymywania dobrych relacji.
Na godzinach wychowawczych często poruszamy tematy dotyczące samopoczucia, radzenia sobie w obecnej sytuacji nauki zdalnej. Szukamy sposobów oraz dzielimy się doświadczeniami, w jaki sposób radzić sobie, żeby świat wirtualny nas nie pochłonął. Co możemy zrobić, żeby oderwać się od komputerów? Jak powinniśmy postępować w internecie? Jakie mogą być skutki zamykania się w sobie, braku rozmów o tym, co nas męczy? Jak zadbać o swoje zdrowie zarówno fizyczne, jak i psychiczne.
Jedną z wielu powtarzanych uczniom kwestii jest:
– robienie sobie przerwy między poszczególnymi lekcjami,
– angażowanie się w realizację przyjemnych aktywności,
– uprawianie hobby i poświęcanie czasu na swoje pasje,
– dbanie o zachowanie naturalnego rytmu dnia,
– stosowania technik relaksacji,
– wzbudzanie refleksji na temat pozytywnych aspektów kryzysu: rodzina spędza więcej czasu razem, ma okazję ze sobą rozmawiać, mówić o naszych sukcesach i trudnościach.
Podsumowaniem omawianych tematów jest zamieszczony poniżej film i prezentacja, wykonane przez uczniów klasy 6f, a także apel do rodziców:
„Drogi Rodzicu!
Pandemia i wszystkie obostrzenia to trudny czas nie tylko dla dorosłych, ale i dla dzieci. Należy zadbać o zdrowie fizyczne i psychiczne swoje i potomstwa. Kochany Rodzicu, warto zainteresować się tym, co robi twoje dziecko.
Rozmawiajmy i wspierajmy.”
Beata Sosińska, wychowawca klasy 6f