W dniach 6-17 marca uczniowie klas 5-8 na lekcjach informatyki poznali zasady pracy z mikrokontrolerami na przykładzie Micro:bit.
Minikomputery Micro:bit zostały stworzone przez BBC z myślą o popularyzacji nauk technicznych wśród dzieci i młodzieży. Prostota obsługi, niska cena i duże możliwości to cechy, dzięki którym urządzenie może zainteresować wielu młodych użytkowników – między innymi przyszłych uczniów, studentów i inżynierów robotyki, elektroniki czy informatyki.
Podczas zajęć uczniowie poznali następujące funkcje mikrokontrolerów:
– wyświetlanie symboli i napisów,
– programowanie fizycznych przycisków,
– czujniki dźwięku, temperatury i światła,
– komunikacja radiowa – wysyłanie wiadomości między urządzeniami,
– programowanie dźwięków – zależnych od przycisków, czujników, zaprogramowanego kodu.
Przykładowe projekty:
– wyświetlanie symbolu i imienia na wyświetlaczu mikrokontrolera,
– wyświetlanie odpowiedniej emotikony w zależności od naciśniętego przycisku,
– symulator rzutu kostką – wyświetlenie losowej liczby z zakresu 1-6 przy potrząśnięciu,
– komunikator – przesyłanie krótkich wiadomości drogą radiową,
– wirtualne zwierzątko reagujące emotikoną i dźwiękiem na przyciski/potrząśnięcie/dźwięk,
– 3,2,1 start – odliczanie wizualne i akustyczne,
– telegraf – radiowy komunikator wykorzystujący alfabet Morse’a,
– sterownik światła – przy klaśnięciu mikrokontroler symuluje zapalenie światłą (komunikatem
na wyświetlaczu),
– stacja pogody – program zapisujący w pamięci urządzenia dane na temat temperatury i natężenia
światła.
Mikrokontrolery zostały zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości .











Piotr Pawlikowski
nauczyciel informatyki