W dniach 6-17 marca uczniowie klas 5-8 na lekcjach informatyki poznali zasady pracy z mikrokontrolerami na przykładzie Micro:bit.

Minikomputery Micro:bit zostały stworzone przez BBC z myślą o popularyzacji nauk technicznych wśród dzieci i młodzieży. Prostota obsługi, niska cena i duże możliwości to cechy, dzięki którym urządzenie może zainteresować wielu młodych użytkowników – między innymi przyszłych uczniów, studentów i inżynierów robotyki, elektroniki czy informatyki.

Podczas zajęć uczniowie poznali następujące funkcje mikrokontrolerów:

– wyświetlanie symboli i napisów,

– programowanie fizycznych przycisków,

– czujniki dźwięku, temperatury i światła,

– komunikacja radiowa – wysyłanie wiadomości między urządzeniami,

– programowanie dźwięków – zależnych od przycisków, czujników, zaprogramowanego kodu.

Przykładowe projekty:

– wyświetlanie symbolu i imienia na wyświetlaczu mikrokontrolera,

– wyświetlanie odpowiedniej emotikony w zależności od naciśniętego przycisku,

– symulator rzutu kostką – wyświetlenie losowej liczby z zakresu 1-6 przy potrząśnięciu,

– komunikator – przesyłanie krótkich wiadomości drogą radiową,

– wirtualne zwierzątko reagujące emotikoną i dźwiękiem na przyciski/potrząśnięcie/dźwięk,

– 3,2,1 start – odliczanie wizualne i akustyczne,

– telegraf – radiowy komunikator wykorzystujący alfabet Morse’a,

– sterownik światła – przy klaśnięciu mikrokontroler symuluje zapalenie światłą (komunikatem   

    na wyświetlaczu),

– stacja pogody – program zapisujący w pamięci urządzenia dane na temat temperatury i natężenia

   światła.

Mikrokontrolery zostały zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości .



Piotr Pawlikowski

nauczyciel informatyki