Drogi Rodzicu,

Jeśli Twoje dziecko mierzy się często z następującymi problemami:

  • brakiem cierpliwości,
  • trudnościami z podzielnością uwagi,
  • łatwym rozpraszaniem się,
  • częstym popełnianiem różnych pomyłek,
  • częstym zamyślaniem się,
  • odkładaniem różnych spraw „na później”,
  • trudnością ze zrozumieniem poleceń,
  • myleniem cyferek i literek,
  • nie kończeniem rozpoczętych zadań,
  • planowaniem działań,
  • niemożnością nadążenia z wykonywaniem poleceń na sprawdzianach, to może mieć problem z koncentracją uwagi.

Uwaga ma znaczący wpływ na proces uczenia się. Jej zaburzenia powodują wiele trudności w różnych obszarach, takich jak:

  • przetwarzanie i wykorzystywanie informacji,
  • skupienie się na danej czynności,
  • nieumiejętność zwrócenia uwagi na różne szczegóły,
  • składanie informacji w zrozumiałą całość.

Poniżej proponuję kilka ćwiczeń, które powinny pomóc  poprawić koncentrację uwagi. Wskazane byłoby wykonywać te ćwiczenia konsekwentnie 3 razy w tygodniu po 20 minut. Jeśli dziecko nie da jednak rady spędzić nad nimi tyle czasu, wtedy należy zacząć od jednego ćwiczenia i stopniowo wydłużać czas pracy z dzieckiem. Nie należy jednak przesadzać w drugą stronę i po upływie 20 minut należy zakończyć ćwiczenia.

  1. Ćwiczenie „Mama kupiła sok……”. Ćwiczenie to polega na tym, że dziecko na zmianę z rodzicem (może być też więcej osób) wymyśla co kupiła mama. Sekwencję trzeba powtarzać za każdym razem od początku i na końcu dodawać nową rzecz np.
    • Mama kupiła sok…
    • Mama kupiła sok i mleko…
    • Mama kupiła sok, mleko i pomidory…
    • Mama kupiła sok, mleko, pomidory i jogurt…
  2. Warto co jakiś czas, uczyć się na pamięć krótkich zabawnych rymowanek np.
Dwa aniołki w niebie
piszą list do siebie.
Piszą, piszą i rachują,
ile kredek po-trze-bu-ją.

Szedł ścieżyną pstry robaczek
taki drobny jak ten maczek.
Ej, robaczku, zejdź no z drogi
bo cię zdepczą moje nogi!

„Bardzo chciałbym ci ustąpić
możesz wcale w to nie wątpić,
lecz to potrwa – mogę przysiąc
kroczków muszę zrobić z tysiąc!

  1. Wystukiwanie rytmów. W tym ćwiczeniu należy wystukać rytm, który dziecko będzie musiało powtórzyć.
  2. Zabawa w oszustów. Bawimy się w nią w parach. Jedna osoba pokazuje jakąś czynność np. czesanie włosów i jednocześnie nieprawdziwie nazywa tę czynność , mówiąc np. zamiatam podłogę. Druga osoba musi rozpoznać jaką czynność wykonała pierwsza osoba, nazwać ją oraz oszukać przeciwnika pokazując inny gest np. skakanie na skakance. Zabawa trwa do pomyłki jednego z graczy.
  3. Liczenie w myślach od 100 do 1. Wykonywanie prostych działań matematycznych w pamięci.
  4. Szukanie różnić na dwóch podobnych do siebie obrazkach.
  5. Labirynty- warto nie tylko je rozwiązywać, ale też samemu tworzyć i dawać do rozwiązania członkom rodziny.
  6. Tworzenie obrazków poprzez łączenie punktów.
  7. Układanie puzzli, szachy, warcaby, różne gry planszowe wymagające skupienia, również świetnie ćwiczą koncentrację uwagi.
  8. Gry typu „papier- ołówek”- statki, kółko i krzyżyk itp.
  9. Reagowanie na wybrane słowa podczas czytania. Rodzic czyta bajkę, opowiadanie, a zadaniem dziecka jest klasnąć gdy usłyszy wybrane słowo.
  10. Wykreślanki. Do tego ćwiczenia potrzebny jest wydrukowany tekst, odpowiedni do możliwości dziecka. Zadaniem dla dzieci młodszych będzie skreślanie wybranych liter w tym tekście, a dzieci starsze mogą wykreślać całe wyrazy będące ustalonymi częściami mowy np. czasowniki, rzeczowniki itp.
  11. Rozmowa na temat wybranej godziny z życia dziecka. Pamiętajmy, że rozmawiając z dzieckiem należy mu patrzeć w oczy, skupiać na nim swoją uwagę, okazywać zainteresowanie. Wybieramy dowolną godzinę z danego dnia np. 17:00-18:00 i prosimy aby dziecko przypomniało sobie i opowiedziało nam dokładanie co robiło w ciągu tej godziny. Dopytujemy o szczegóły np. jak byli ubrani koledzy, jakie kwiaty widziało po drodze, co dokładnie jadło itp. Chodzi o to, aby dziecko skupiło na tym zadaniu całą swoją uwagę.

Kilka dodatkowych rad:

  1. Mózg potrzebuje odpoczynku. Musi się zregenerować. Młody człowiek potrzebuje przynajmniej 8 godzin snu. Po przespanej nocy, łatwiej będzie przyswoić nową wiedzę.
  2. Podczas nauki należy robić przerwy.
  3. Ważne jest również pozytywne nastawienie. Nie warto z góry zakładać, że coś może się nie udać.
  4. Warto znaleźć motywację do nauki. Niestety ocena nie jest najlepszą motywacją. Uczeń powinien uczyć się dla siebie, dla zdobycia nowej wiedzy. Wtedy na pewno będzie mu łatwiej opanować dany materiał.
  5. Materiał trzeba utrwalać. Jednorazowa nauka, niestety nie przyniesie oczekiwanych efektów, gdyż zdobyte informacje nie zdążą zakodować się w pamięci trwałej.
  6. Równie ważne jest odżywianie. Istnieją dowody naukowe na to, że jedzenie owoców i warzyw wpływa na wzrost aktywności mózgu. W jadłospisie powinny również znaleźć się ryby, produkty zbożowe, produkty białkowe, orzechy. Z kolei jedzenie produktów nafaszerowanych konserwantami i sztucznymi barwnikami może powodować problemy z koncentracją
  7. W pokoju dziecka oraz w miejscu, w którym odrabia lekcje, uczy się powinien panować porządek, a podczas pracy powinna panować cisza (wyłączony telewizor, komputer itp.)

UWAGA!!!

Jeśli jednak problemy z koncentracją uwagi u dziecka są wyjątkowo nasilone, warto zrobić test uwagi słuchowej.

 

Opracowała: Karolina Majewska