Wzrok – jeden z najważniejszych zmysłów, jakie posiada człowiek. To dzięki niemu zapamiętujemy, rozpoznajemy i przypominamy sobie różne rzeczy.  Już od najmłodszych lat pozwala nam się uczyć i poznawać świat. Prawidłowo rozwinięta percepcja wzrokowa (tj. zdolność do rozpoznawania i rozróżniania bodźców wzrokowych a także do ich interpretowania przez odniesienie do poprzednich doświadczeń) pozwala dzieciom nauczyć się czytać i pisać. Gdy jednak w jej obszarze dochodzi do zaburzeń, najprawdopodobniej my- rodzice i nauczyciele szybko dostrzeżemy pojawiające się trudności.

Zaburzenia percepcji wzrokowej objawiają się:

  • myleniem liter o podobnych graficznie kształtach (np. a – o, m – n, e – c, t – l, k – h),
  • myleniem liter asymetrycznych, różniących się położeniem względem osi pionowej: p – g, d – b oraz osi poziomej w – m, u – n, b – d, d – g
  • przestawianiem kolejności liter, sylab, wyrazów,
  • myleniem liter różniących się położeniem w stosunku do osi pionowej i poziomej (np. p – g, b – d, n – u, w – m),
  • trudnościami w dostrzeganiu różnic pomiędzy dwoma podobnymi obrazami, rysunkami, przedmiotami itp.,
  • trudnościami w rozumieniu i wyciąganiu wniosków na podstawie materiału obrazkowego,
  • trudnościami w odwzorowywaniu graficznym złożonych struktur,
  • przy przepisywaniu występowaniem błędów takich, jak: opuszczanie liter lub cząstek wyrazów, gubienie drobnych elementów liter,
  • w starszych klasach: popełnianiem wielu błędów ortograficznych,
  • zakłóceniami orientacji przestrzennej: podczas czytania- mylenie liter, przeskakiwanie linijek, pomijanie części liter, wymyślanie wyrazów,
  • chaotycznymi rysunkami
  • wolnym tempem czytania i pisania, czasem w odwrotnym kierunku od strony prawej do lewej,
  • występowaniem pisma lustrzanego w przypadku niektórych liter i cyfr,

Jeśli zauważymy, któreś z wymienionych trudności, warto skonsultować się w tej sprawie z wychowawcą klasy. Sami jednak w domu również możemy z dzieckiem wykonywać gry i zabawy, które korzystnie wpłyną na rozwój jego percepcji wzrokowej. Proponowane gry to:

  1. Układanie puzzli lub mozaik, patyczków oraz innych przedmiotów wg wzoru
  2. Szukanie różnic pomiędzy dwoma obrazkami ( przykłady obrazków można znaleźć w książkach edukacyjnych lub w Internecie)
  3. Układanie historyjek obrazkowych zgodnie z kolejnością zdarzeń
  4. Labirynty, plątaninki
  5. Wyszukiwanie przedmiotów na obrazku
  6. Zgadywanki: Zabawa polega na tym, ze kładziemy przed dzieckiem wiele różnych przedmiotów, prosimy żeby się odwróciło i w tym momencie zabieramy i chowamy jeden przedmiot. Zadaniem dziecka jest odgadnąć, co zniknęło.
  7. Układanie przedmiotów wg poleceń: Połóż zabawkę na podłodze, pod kaloryferem, obok misia, itp.
  8. Budowle i konstrukcje z klocków. Obecnie dostępnych jest w sklepach wiele rodzajów klocków, z których trzeba zbudować konstrukcje. Można dobrać poziom trudności do wieku dziecka.
  9. Obserwacje otoczenia, przyrody. Dziecko może obserwować małe owady, zauważać rytuały, które zachodzą podczas ich życia. Również dobrym zajęciem będzie korzystanie z mikroskopu, lornetki itp.
  10. Grupowanie elementów przedstawionych na obrazkach wg wcześniej ustalonych kryteriów np. małe, w których nazwach występuje „ó” itp.
  11. Klasyfikowanie przedmiotów o podobnej treści lub przeznaczeniu
  12. Rysowanie konturów wg podanego wzoru – dziecko otrzymuje rysunek o słabo zaznaczonym konturze, zadaniem dziecka jest pogrubienie istniejącego konturu.
  13. Wypełnianie konturów: np. kredkami, farbami, plasteliną,
  14. Uzupełnianie niekompletnych obrazków: dorysowywanie brakujących elementów,
  15. Układanie zdań z rozsypanek wyrazowych. Rozsypanki można przygotować samemu. Wystarczy napisać na komputerze kilka zdań większą czcionką, a następnie je wydrukować i pociąć na wyrazy.
  16. Wyszukiwanie w tekście fragmentu wyczytanego przez rodzica lub czytanie na zmiany: rodzic- dziecko ( w tej sytuacji dziecko cały czas musi skupiać się na tekście i „śledzić” słowa rodzica,
  17. Gry zręcznościowe