30 lipca 2022r. kończy się trwający od trzech lat projekt “Appic Learning” programu Erasmus+, który powstał we współpracy ze szkołami partnerskimi w Niemczech oraz Macedonii Północnej.

W tym roku szkolnym wznowiono projekt i tak w marcu 2022 roku odbyła się w Szkole Podstawowej w Mysiadle mobilność online dla uczniów. Było to pierwsze spotkanie w projekcie po pandemii Covid-19 i choć wszystkie szkoły partnerskie marzyły, by móc wreszcie spotkać się osobiście, niestety przez obowiązujące obostrzenia i wojnę na Ukrainie uczniowie nie mogli przyjechać do Polski.

Zespół nauczycieli postarał się zatem uczynić wszystko, by trzydziestoosobowa grupa uczniów przeżyła wspólnie, choć zdalnie, 5 wartościowych dni. Program spotkania dotyczył głównie głównego tematu projektu, czyli aplikacji służących do uczenia się. Uczniowie mieli okazję przetestować aplikacje, takie jak: PlantNet, HumanBody lub GeoExpert, oraz eksplorować blogi i kanały na YouTube’ie, gdzie pasjonaci nauk przyrodniczych popularyzują wiedzę poprzez Internet. Poprzez lekcję zdalną z Muzeum Marii Skłodowskie-Curie uczniowie poznali sylwetkę tej polskiej noblistki, a dzięki lekcji z Centrum Nauki Kopernik na temat zmysłu równowagi, dowiedzieli się, na czym polega choroba morska. Uczniowie w swoich macierzystych szkołach przeprowadzili również wywiady z nauczycielami nauk przyrodniczych, by zainspirować się do rozwoju w kierunku chemii, fizyki, matematyki czy informatyki.

Uczestnicy mobilności zapoznali się również z polską kulturą z zakresu filmu, gier komputerowych, muzyki i literatury. Zwiedzali wirtualnie Warszawę, jednocześnie osobiście, delektując się czekoladkami z Wedla lub Goplany.

Nie wszystkie zajęcia odbywały się przed komputerem. Uczniowie eksplorowali przyrodę rosnącą wokół każdej ze szkół, robili pomniki Warszawy, używając do tego materiałów z recyklingu bądź nagrywali reklamę słodyczy z Polski, które odpowiednio wcześniej otrzymali pocztą.

Mimo iż uczniowie i nauczyciele w Mysiadle bardzo żałowali, że nie mogą pokazać swojego kraju osobiście, 5 dni spędzonych na mobilności zdalnej pozwoliło przełamać pierwsze lody oraz zaostrzyło apetyt uczestników na planowaną mobilność w Loxstedt.

Wyjazd na szczęście doszedł do skutku i grupa 11 uczniów z klas 7 wraz z czwórką nauczycieli wyruszyła w maju do Loxstedt. Na miejscu przywitał nas gospodarz Projektu i całe rodziny z dziećmi, u których mieli przebywać uczniowie. Machali flagami Unii Europejskiej, uśmiechali się i serdecznie witali.

Drugi dzień pobytu w Niemczech przyniósł nam wiele niespodzianek. Koordynatorzy przygotowali grę miejską w Bremie, dzięki której uczniowie mogli zwiedzić miasto w międzynarodowych grupach: Polski, Niemiec i Macedonii. Po zakończonym projekcie grupy udały się na wspólny lunch.

Niedziela była dniem, który dzieci spędziły ze swoimi niemieckimi rodzinami. Miały możliwość poznać ich kulturę i tradycję. Wzięły udział w konfirmacji – bierzmowaniu, jak również grach rodzinnych i wspólnym spędzaniu czasu. Niektórzy pojechali do „Heide-Park” w Soltau – parku rozrywki oraz nad morze w Cuxhaven, gdzie mieli możliwość zaobserwowania odpływu i chodzenia po mulistym dnie.

W poniedziałek uczniowie spotkali się w Bremenhaven, gdzie w grupach międzynarodowych przeprowadzili grę pt. Detective trail, która polegała na odnalezieniu wyznaczonych miejsc w mieście za pomocą mapy i odszyfrowaniu kodu. Dzięki tej grze uczniowie mogli poznać miasto oraz wzmocnić relacje koleżeńskie. Następnie udaliśmy się do Climate Hause, gdzie czekało na nich mnóstwo zaskakujących atrakcji, między innymi poznanie klimatycznych miejsc z całego świata oraz przedstawicieli zwierząt danego kontynentu. Zadaniem uczniów było spisanie najważniejszych informacji dotyczących warunków panujących w danym rejonie. Był to bardzo aktywny i udany dzień.

We wtorek spotkaliśmy się z uczniami w gminnym Ośrodku Młodzieżowym w Loxstedt, gdzie odbyły się warsztaty przy pomocy aplikacji dotyczących tematów związanych z geografią, historią, polityką i ekonomią. Uczniowie pracowali w międzynarodowych grupach, tworząc mapę o miejscach w mieście. Było również przemówienie burmistrza Loxstedt Detlef’a Wellbrock’a, który podziękował wszystkim za udział w programie. Wspomniał również o trudnej sytuacji na świecie i dziękował, że mimo wielu przeciwności losu, udało nam się przyjechać i dzielić wiedzą.

Środa była ostatnim dniem projektu w grupach międzynarodowych. Udaliśmy się do Nesse – ośrodka sportowego, w którym dzieci, poznając siebie, poprzez zaprezentowanie swojej sylwetki, powiedzenie co lubią i czym się interesują, zostali dobrani w 6 grup. Uczniowie rozwiązywali testy Quiz-Cofe’ Europa dotyczący znajomości, powstania, historii oraz wartości Unii Europejskiej. Po nauce był czas na wspólne rozmowy oraz rozwój przyjaźni przy wspólnym grillowaniu. Na zakończenie koordynatorzy podziękowali wszystkim uczniom i nauczycielom za wspólnie spędzony czas, naukę, wymianę doświadczeń. Każdy otrzymał certyfikat udziału w projekcie. Po czułych i wzruszających pożegnaniach z cudownymi rodzinami wróciliśmy do Warszawy, gdzie czekali stęsknieni rodzice uczniów.

Podsumowując, uczniowie biorący udział w projekcie przeżyli niesamowitą przygodę życia, zdobyli wiele ciekawych doświadczeń, usamodzielnili się oraz poznali wspaniałych ludzi, którzy na długie lata zostaną w ich pamięci. Zawiązało się mnóstwo przyjaźni, które będą miały możliwość kontynuacji.

                                                                                                                      Karolina Kasperska